Huis snel verkopen

Je huis verkopen; tips voor een vlotte verkoop

Nu je eenmaal hebt besloten om je huis te verkopen, wil je waarschijnlijk dat dit dan ook zo snel mogelijk gebeurt. Dit heb je helaas niet helemaal zelf in de hand, maar je hebt er wel een beetje invloed op. Een goede eerste indruk is daarbij essentieel. De eerste indruk is, na de vraagprijs, een belangrijk criterium. Zorg er dus voor dat deze positief is. Met onderstaande tips vergroot je de kans op een snelle verkoop.

Laat overal weten dat jouw huis te koop staat
De verkoopkans wordt vergroot door zoveel mogelijk mensen te laten weten dat jouw huis in de verkoop staat. Plaats het huis met mooie foto’s op meerdere websites. Denk hierbij niet alleen aan de bekende huizensite, maar ook aan Facebook en Marktplaats. Overigens doet een advertentie in een lokale krant het ook nog altijd goed.

Goede foto’s voor de allereerste indruk
Potentiële kopers oriënteren zich tegenwoordig meestal via internet. Er wordt vanuit huis streng geselecteerd op een aantrekkelijke tekst, maar vooral op leuke foto’s. Het loont de moeite om hiervoor een professionele fotograaf in te huren. Als je zelf de foto’s wilt maken doe dit dan zittend of gehurkt, zodat er van beneden naar boven gefotografeerd wordt. Door deze positie lijkt een kamer groter. Detailfoto’s zijn ook leuk en geven een sfeerimpressie, maar belangijker zijn overzichtsfoto’s.

Open Huizen Route
Een paar keer per jaar wordt er een Open Huizen Route georganiseerd. Het voordeel hiervan dat er meerdere potentiële kopers tegelijk jouw huis kunnen komen bezichtigen. Het moeilijkste, maar wel belangrijk op zo’n dag is dat je de bezoekers met rust laat. Prijs je huis niet aan, want dat wekt vaak irritatie op. Laat de mensen vrij praten over hun plannen met jouw woning. Je kunt wel antwoord geven op direct gestelde vragen, maar verwijs bij onderhandelingsvragen door naar je makelaar.

Algemene woonwensen: ruimte en natuurlijk licht
Het zou makkelijk zijn als je van tevoren meer wist over de woningwensen van potentiële kopers. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat iedereen een woning met veel ruimte en natuurlijk licht wil. Ruimte kun je creëren of suggereren door de woning op te ruimen. Haal rommeltjes en kleine meubels weg. Het is raadzaam om ze tijdelijk op te slaan, zodat ze niet voor elke bezichtiging opgeruimd hoeven te worden. Lege oppervlakten, zoals vensterbanken en tafels, geven een gevoel van ruimte.
Let erop dat er wel genoeg meubels blijven staan, ook als je zelf al verhuisd bent. Een leeg huis verkoopt minder goed dan een ogenschijnlijk bewoond huis. Het is vaak lastig voor bezoekers om de grootte van een ruimte in te schatten en in gedachten in te richten als er helemaal geen meubels in staan.

Zo veel mogelijk natuurlijk licht
Lap de ramen en open de gordijnen zo ver mogelijk, zodat er maximaal natuurlijk licht naar binnenvalt. Door veel lichtinval oogt het huis ruimtelijker. Denk ook aan het snoeien van struiken of bomen die voor de ramen groeien en het daglicht tegen kunnen houden. Je kunt tijdens een bezichtiging een beetje smokkelen door strategische lampen aan te doen ook al is het midden op de dag.

Neutraal, maar wel bewoond
Dat een leeg en schijnbaar onbewoond huis niet gunstig is voor de verkoop, werd net al even genoemd. Maar een huis waarin overduidelijk wel geleefd wordt en waaruit bijvoorbeeld het beroep of hobby van de bewoners blijkt, is ook weer niet gunstig. Houd de kleuren en de meubels neutraal, zodat potentiële kopers alvast kunnen fantaseren over de mogelijkheden met hun eigen meubels, zonder afgeleid te worden door het opvallende interieur van een ander.

Een schoon, fris geurende woning is aantrekkelijk
Voor elke bezichtiging moet er opnieuw gepoetst worden. Vooral de keuken, badkamer en toilet moeten glanzen en fris geuren om kijkers gunstig te stemmen. Een vieze kattenbak is nooit aantrekkelijk en een sigarettengeur is een regelrechte afknapper.

Even geen huisdieren in huis
Zelfs rasechte dierenliefhebbers bezichtigen liever een huis waar geen dieren dominant aanwezig zijn. Vaak vinden mensen het irritant of zelfs eng om dieren te horen, ruiken of voelen en knappen daarop af.

De voortuin als visitekaartje
Bij een huis is de voortuin het eerst wat gezien en beoordeeld wordt. De tuin is het entree en vormt een soort visitekaartje. Het hoeft niet veel te kosten om de tuin doeltreffend op te knappen. Opruimen en kortwieken is vaak al voldoende. Als je meer wilt doen, kun je enkele bloemige struiken planten.

Kleine klusjes eindelijk aanpakken
De kleine klusjes die je altijd hebt uitgesteld, zouden juist nu wel aangepakt moeten worden. Bladderend schilderwerk, een los plintje, een wc die doorloopt of een losse deurkruk leidt de kijker af. Het geeft de indruk dat het huis niet goed onderhouden is en kan daardoor een voorbode lijken voor nog meer achterstallig onderhoud of zelfs verborgen gebreken. Het beïnvloedt de rest van de indrukken op negatieve wijze. Onthoud dat het voor geïnteresseerden vaak lastig is om door achterstallig onderhoud heen te kijken.

Proefbezichtiging door kennissen
Een proefbezichtiging is altijd nuttig. Loop met kennissen door je huis. Zij zullen als buitenstaanders andere dingen zien dan jij. Vraag hen om commentaar te leveren over wat opvalt en pak dit aan.

Een nieuwe groep potentiële kopers bereiken door prijsdaling
Mocht het poetsen, opruimen en klussen niet helpen bij de verkoop van het huis dan zou je naar de vraagprijs kunnen kijken. Kan deze misschien iets omlaag? Dit kan net het verschil maken bij het zoekcriterium. Door maar iets in vraagprijs te verlagen kan het nu wel binnen het maximum bedrag vallen van een nieuwe groep woningzoekenden. Doe dit niet vaak en niet te snel achter elkaar. Woningzoekenden zouden er langer door kunnen wachten in de hoop dat de prijs nog verder zakt.